Direktlänk till inlägg 7 april 2021

Normer/Normalitet/avvikelse

Av hittep - 7 april 2021 16:02

Vi börjar först med att beskriva vad normer är (med hjälp av boken Socialpsykologi skriven av Björn Nilsson)

Enligt Nilsson är normer hur man en individ ska och inte ska bete sig i samhället och vad som förväntas av denne, det i sin tur styr hur individen beter sig och hur samspelet med andra individer ser ut. Det i sin tur kan öka grupptryck och vilka beslut gruppen tar. Grupptryck kan beskrivas som när en individ tycker samma sak som gruppen för att inte hamna utanför, även fast individen har en helt annan åsikt. 

Normer kan också vara inom könskategorier där mannen och kvinnan har en viss uppgift baserad på normen i samhället.


Avvikelse ses som något som bryter mot normen i samhället det kan vara t.ex etnicitet, klass, funktionalitet, maktordning eller funktionsvariation. 


Vi på Hittap skolan arbetar dagligen mot all typ av diskriminering. 

Mycket av vårt diskrimineringsarbete grundar sig i värdegrunden för skolan, där eleverna har en viktig roll. 


Lgr 11

"Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildas välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser." (Skolverket, 2019)


Skollagen --> Diskrimineringslagen

"I diskrimineringslagen (2008:567) finns bestämmelser som har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter inom utbildningsområdet oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annans trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Lag (2014:960)." (skollagen, 2021)


Lite punkter hur vi i Hittep skolan arbetar med detta:

- Därför arbetar vi aktivt med olika sorters övningar, uppgifter, högläsning osv. Just högläsning är ett sätt som vi i skolan ofta använder oss av där man läser böcker där någon form av mobbning sker och eleverna får vara med och diskutera. Det kan också ske genom att de får diskutera scenarion och händelser. 

- Vi har också 5 regler som står varje tavla i klassrummen som har fokus på hur man är en bra kompis med b.la om någon är ensam så frågar man om den vill vara med i leken, hämta en lärare om någon är ledsen eller om det sker någon form av mobbning.

- Vi har en likabehandlingsplan med översikt över åtgärder för att förebygga/förhindra kränkningar. 


Det kan också ske mycket diskriminering i digitala sammanhang så därför arbetar vi aktivit med eleverna om deras upplevelse om internet. 

Det kan ske i form av föreläsningar, diskussioner, gruppuppgifter osv. En form av doskussion kan vara att vi diskuterar olika appar i mobilen/surfplattan och internet sidor där eleverna kan komma i kontakt med till exempel mobbning eller kränkningar. Vi diskuterar vidare då hur man ska agera i dem fallen det händer och vart/vem man kan vända sig till om man blir utsatt för det eller någon i ens närhet. Vi diskuterar också riskerna och anonymitet på internet.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hittep - 7 april 2021 18:00

Hej alla föräldrar!      Det är så att vi på Hittep skolan har bestämt oss för att skapa en blogg där ni kan läsa om skolans digitalisering. Här finns olika kategorier där ni kan b.la. läsa om varför vi väljer oss att använda oss av digitaliser...

Av hittep - 7 april 2021 17:19

Digitaliseringen har blivit en stor del i vårt samhälle, främst bland den yngre generationen och fler och fler elever använder internet dagligen. Därför ställs det högre och högre krav på en säker internetanvändning. Det blir också allt vanligare att...

Av hittep - 7 april 2021 15:14

I skolan använder vi oss av främst surfplattor och datorer i undervisningen.    Datorerna kan användas till att söka information till ett arbete t.ex. när de yngre eleverna skriver om de nordiska djuren då söker de efter information både i böcker...

Av hittep - 7 april 2021 14:16

Vi på Hittep skolan vill öka elevernas kunskap och förståelse om digitala medier. Därför är det viktigt att eleverna får utbildning i att kunna kritiskt granska sidor på internet och dess trovärdighet.  Eleverna ska också få kunskap i hur digitalis...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Välj språk/your language

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2021
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards